Blog

De transitie naar de Cloud: Waar begin je als organisatie?

De transitie naar de Cloud: Waar begin je als organisatie?

De transitie naar de Cloud gaat lang niet bij alle organisaties even goed. Maar de Cloud is niet langer iets voor de toekomst en dus is het van belang dat het overgaan naar een moderne werkplek goed gebeurt en niet te lang duurt. Wat zijn de eerste stappen en hoe kunnen wij daarbij helpen? In dit artikel leggen we alles in het kort uit.

post_content_circle_shape

Waarom overstappen naar de Cloud?

Waarom zou je eigenlijk overstappen naar de Cloud? Er zijn genoeg redenen te bedenken, financiële voordelen en meer flexibiliteit bijvoorbeeld, maar de drie meest voorkomende zijn:

1. De transitie is al begonnen met Microsoft 365

Veel organisaties zijn hun Cloudtransitie al begonnen door hun on-premise Exchange server te verplaatsen naar Exchange online. Veel IT-teams en business units ontdekten hierdoor de andere opties van Microsoft 365. Denk hierbij aan Azure AD, Windows Virtual Desktop, SharePoint online en meer.

2. Samenwerken in bestanden is de nieuwe standaard

Documenten versturen als bijlage, met als gevolg dat er ontelbare versies zijn van hetzelfde bestand, is niet meer van deze tijd. Tegenwoordig wordt bij elke opleiding gewerkt met cloud storage en medewerkers verwachten dan ook dat ze dezelfde functionaliteiten op hun werk tegenkomen. Documenten moeten gemakkelijk te vinden zijn, bewerkt kunnen worden gedeeld kunnen worden als link. Op de netwerkschijf is dat niet mogelijk omdat deze niet is ontworpen om samen te werken, maar alleen als oplossing voor het opslaan van bestanden.

3. De opkomst van webapplicaties

Omdat steeds meer applicaties web based zijn hebben veel organisaties hun bestaande applicatie stack opnieuw bekeken om te kijken of ze al hun applicaties naar het web kunnen verplaatsen. Zo wordt de hoeveelheid updates en beleidsregels verminderd en kunnen gebruikerslicenties snel worden opgeschaald. 

Blijf de legacy-infrastructuur ondersteunen

De virtual desktop

Barrières en best practices

Barrière 1: te weinig focus op de eindgebruikers

Barrière 2: onvoldoende onderzoek naar de behoeften van eindgebruikers

Barrière 3: gebrek aan doelstellingen en deadlines

Best practice 1: zorg voor een duidelijke visie

Best practice 2: deel je traject op in stappen

Best practice 3: evalueer je doelen - en ga door

Advies nodig?

Lijk het je leuk om eens verder te praten over wat de Cloud nog meer voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. We vinden het leuk om samen met jou, geheel vrijblijvend, te sparren over de beste oplossing voor jouw organisatie. Wie weet tot snel!

Smaakt dit naar meer?

Lees onze andere blogs: