Blog

Online samenwerken efficiënt en effectief maken: hoe doe je dat?

online samenwerken

Wanneer je het online samenwerken niet goed aanpakt binnen je organisatie kan je voor een aantal grote problemen komen te staan. Zo wordt de communicatie stroperig, raken medewerkers gefrustreerd, ontstaat er een kloof tussen thuis- en kantoorwerkers en voelen thuiswerkers zich achtergesteld of buitengesloten. Wij geven je tips en tools om het online samenwerken tot een succes te maken. 

post_content_circle_shape

Maak van online samenwerken een succes 

Het traditionele werken kent vele nadelen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan die eindeloze meetings, de papierberg aan documenten en het niet (op tijd) beschikken over bepaalde informatie of bestanden. Onder andere door deze nadelen zijn we online samenwerken als sneller en slimmer gaan zien.  

Wil je met je organisatie online gaan samenwerken, dan is het erg belangrijk om vooraf goed na te denken hoe je dit aan wilt pakken. Doe je dit niet dan kom je voor een aantal uitdagingen te staan. We sommen er even een paar voor je op: 

 

1. Gebruik van verschillende tools 

Wanneer het virtueel samenwerken niet goed wordt geregeld, bestaat de kans dat verschillende tools voor hetzelfde doel worden gebruikt. Zo kan het voorkomen dat het ene team voor projectmanagement Asana gebruikt en het andere Trello. Dit bevordert niet echt het effectief online samenwerken. Niet alleen werken teams en medewerkers langs elkaar heen, maar het leidt ook tot productiviteitsverlies en onnodige (tijds)investeringen voor IT. 

2. Andere versies van documenten 

Het gebeurt nogal eens dat er verschillende versies van documenten in omloop zijn. Zeker wanneer met traditionele (niet-online) tekstbestanden en spreadsheets wordt gewerkt. 

3. Geen non-verbale communicatie 

4. Wat doet mijn collega eigenlijk? 

5. Gebrek aan saamhorigheid 

5 tips voor online samenwerken 

1. Level playing field voor online vergaderen 

2. Minimaliseer het aantal vergaderingen 

3. Organiseer regelmatig check-ins met elkaar 

4. Afspraken waar iedereen zich goed bij voelt 

5. Werk actief aan de bedrijfscultuur 

Tools die je helpen om online samenwerken efficiënt te maken

Documentmanagementsysteem 

Tools voor real-time online samenwerken in bestanden 

Sociale tools

Digitale werkplek 

Online samenwerken en Startportaal: één omgeving voor alles 

Hulp nodig? 

Wil jij na het lezen van dit artikel de betrokkenheid van je remote medewerkers ook vergroten, maar heb je nog niet de juiste tools? Neem dan vooral even contact met ons op om de mogelijkheden van Startportaal voor jouw organisatie te bekijken. 

Smaakt dit naar meer?

Lees onze andere blogs: